ICOONtheater is een theater in Amersfoort voor de wijk, voor het onderwijs, voor verenigingen, voor bedrijven en voor theatergezelschappen. Naast de theaterprogrammering is het ICOONtheater ook te huren voor congressen, feesten en evenementen. Via de website van het ICOONtheater kunnen bezoekers van voorstellingen alle informatie over de voorstellingen vinden en online kaartjes kopen. Daarnaast kunnen mensen via de website ruimtes huren. De huurders vallen uiteen in twee groepen: de commerciële huurders (bedrijven) en de culturele huurders (amateurkunstverenigingen, scholen, et cetera).
De website was bijna 10 jaar oud en niet vanuit de behoefte van de eindgebruiker ontworpen. De woorden die de identiteit van het theater omschrijven zijn: sfeervol, warme sfeer, kleurrijk en een bruisend gebouw. De website ondersteunde dit beeld niet; er was veel tekst, de navigatie was niet vanuit de bezoeker gedacht en er waren geen mensen te zien op de foto’s. Om de juiste identiteit uit te stralen en te zorgen dat de website aan de behoefte van de eindgebruiker voldoet, hebben we een nieuwe website gerealiseerd. Met de nieuwe website heeft het ICOONtheater als doel vooral te groeien in het aantal commerciële klanten. De culturele klant moet wel gekoesterd blijven. ICOONtheater wil ook de online vindbaarheid verbeteren en het verkeer naar de website beter kunnen monitoren, zodat de nieuwe website een groter bereik heeft.
De laatste vijf jaar zijn er verschuivingen in de markt gekomen. Er is toenemende concurrentie op het gebied van zaalverhuur gekomen. Om zich te onderscheiden van de concurrentie en de juiste identiteit uit te stralen hebben wij eerst samen met ICOONtheater de online strategie bepaald.
Het ICOONtheater wil zich focussen op een nieuwe doelgroep, maar ze willen de oude doelgroep wel blijven koesteren. Door het creëren van persona’s is duidelijk geworden wat de behoeften per doelgroep zijn, zodat de website hier op afgestemd is.
De nieuwe website is vanuit de eindgebruiker ontworpen. In wireframes is er gevisualiseerd welke content en functionaliteit op welke plaats moet staan, zodat de eindgebruiker gemakkelijk door de website kan navigeren. Deze wireframes zijn gepresenteerd in het ICOONtheater zelf.
Om tickets voor theatervoorstellingen via de website te verkopen, hebben we een koppeling gemaakt met een secundair systeem. Dit secundair systeem maakt tickets kopen voor bezoekers zo prettig mogelijk en helpt slim te automatiseren. Op deze manier loopt het conversieproces vlekkeloos en haken minder bezoekers af.
Wij leveren periodiek een rapportage met de websites prestaties van de ICOONtheater. In deze rapportage is in één oogopslag te zien is hoe de website heeft gepresteerd vergeleken met vorige periode. Met deze inzichten kunnen we de website nog beter laten aansluiten op de behoefte van eindgebruikers.