Als website beheerder merk je het vast al: steeds meer van het verkeer op de site is via de mobiele telefoon. Hoe meer verkeer via de mobiel, hoe belangrijker de mobiele weergave van de website. Ook Google vindt dat. Met een mobiel vriendelijke website heb je altijd een streepje voor op de concurrentie.
Om een website te optimaliseren voor mobiel kan er gekeken worden naar een responsive website. Maar er is alweer een nieuwe ontwikkeling op dit gebied: mobile first design. Wat zijn de verschillen tussen mobile first versus responsive design? Zijn er voor en nadelen?
Het belang van een goed werkende mobiele versie van een website is steeds groter. Vaak wordt deze nog gebaseerd op de desktop versie en hier en daar wat aangepast. Zo is de mobiele weergave van de website wel beschikbaar, maar de website is niet optimaal en specifiek aangepast voor de weergave op een telefoon. Zo kunnen er afbeeldingen zijn die veel te groot worden ingeladen, tekst die te klein wordt weergegeven en hierdoor is vaak de laadtijd van een website op mobiel traag.
Vaak wordt er in een CMS (Content Management Systeem) wel de optie gegeven om de website voor mobiel weer te geven en aan te passen. Maar er wordt eigenlijk altijd wel uitgegaan van een website op desktop formaat. Zodra de website er goed uitziet op desktop, is de volgende stap om de website te bekijken op mobiel. Dit betekent niet dat je een telefoontje erbij moet pakken om te zien hoe deze de website toont, maar dit is een optie in het CMS. Zo kun je de content aanpassen aan het kleinere formaat van het scherm zodat deze daar ook goed zichtbaar is. Denk aan het aanpassen van de tekstgrootte, afbeeldingen kleiner maken of zelfs hele delen ‘verbergen’ op mobiel. Dit laatste maakt dat een website op mobiel trager wordt geladen: alle content wordt namelijk wel ingeladen, ook de verborgen content.
Als er wordt gesproken over een website op mobiel, komt de term ‘responsiveness’ vaak voorbij. Dit gaat kort gezegd over de mate waarop een website zich aanpast aan de grootte van het scherm waarop deze getoont wordt. Plaatjes die veel te groot zijn of tekst dat veel te klein en niet leesbaar is, maakt dat de website niet of nauwelijks bruikbaar is op een ander formaat scherm. Het automatisch aanpassen van die plaatjes en tekst aan het formaat scherm noem je responsive. Hier wordt dus uitgegaan van de desktop bij het ontwerp van een website. Het desktop first ontwerpen en de content vervolgens aanpassen op kleinere schermgrootten wordt graceful degradation genoemd. Een nadeel van een responsive website is dat de content eerst op de grootte van een desktop wordt ingeladen. Vervolgens wordt de website aangepast naar mobiel. Alle stukken content worden dus wel ingeladen, maar op een bepaalde schermgrootte niet of kleiner getoond. Dit maakt dat de laadtijd een stuk trager is dan wanneer er direct het juiste formaat content wordt ingeladen. En juist de laadtijd op mobiel is zo belangrijk. Een ander nadeel van het ontwerpen van desktop naar mobiel is het aanpassen van de hoeveelheid content naar een kleiner scherm. Het kan lastig zijn om de kern uit een bericht te halen en daarbij te bepalen wat er moet gebeuren met al het overige.
Veel websites zijn nu al geoptimaliseerd voor mobiel en tonen een goede mobiele website. Omdat het aantal gebruikers steeds meer via de mobiel de website bezoekt, is er een nieuwe opvatting over het maken van een website: het mobile first ontwerpen. Dit houdt in dat je een website niet eerst op desktop ontwerpt, maar dat je begint bij een mobiel scherm. Daarbij moet je denken aan het inladen van kleinere afbeeldingen, waardoor de snelheid een stuk verbeterd ten opzichte van het responsive design. Naarmate de schermgrootte toeneemt, worden andere afbeeldingen ingeladen met een andere bestandsgrootte. Ook zal je, door de kleinere beschikbare ruimte, eerder tot de kern van het doel van de website komen. Welke CTA is belangrijk en wat is de kernboodschap van je website? Al het overbodige kan op mobiel worden weggelaten want dit zal ten koste gaan van de gebruiksvriendelijkheid van jouw website op mobiel. Op grotere schermen kan er vanuit de kern worden uitgebreid met meer content. Dit proces wordt progressive advancement genoemd: de content kan worden toegevoegd naarmate het scherm groter wordt. Hierdoor begin je bij de kern van de boodschap en zal je, naarmate de schermgrootte toeneemt, meer content toevoegen.
Veel van het werk om de gebruiksvriendelijkheid van een website te vergroten zal worden beloond. Google hecht enorm veel waarde aan een website die zo optimaal mogelijk werkt voor zo veel mogelijk mensen. Een website met een goede weergave op alle apparaten zal je dan ook zeker sneller terug zien in de zoekresultaten op Google. Wat je nog meer kunt doen voor het optimaliseren van een website voor Google, lees je in onze SEO checklist.
Het selecteren van een internetbureau heeft veel invloed op het eindresultaat. Hoe maak je een goede keuze? Het is belangrijk dat je een internetbureau kiest dat past bij jouw bedrijf. Wij hebben een aantal punten opgesteld die jou helpen bij het kiezen van een geschikt internetbureau.
Er zijn veel blogs over wat we wel moeten doen om de SEO op websites te optimaliseren, maar wat moet je nou eigenlijk echt NIET doen? In deze blog benoemen we 11 veelgemaakte fouten wat betreft SEO, zodat je website hoger kan scoren in zoekmachines.