+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Waarom is een mobielvriendelijke website belangrijk?

Als website beheerder merk je het vast al: steeds meer van het verkeer op de site is via de mobiele telefoon. Hoe meer verkeer via de mobiel, hoe belangrijker de mobiele weergave van de website. Ook Google vindt dat. Met een mobiel vriendelijke website heb je altijd een streepje voor op de concurrentie.

Om een website te optimaliseren voor mobiel kan er gekeken worden naar een responsive website. Maar er is alweer een nieuwe ontwikkeling op dit gebied: mobile first design. Wat zijn de verschillen tussen mobile first versus responsive design? Zijn er voor en nadelen?

Mobiele website maken

Het belang van een goed werkende mobiele versie van een website is steeds groter. Vaak wordt deze nog gebaseerd op de desktop versie en hier en daar wat aangepast. Zo is de mobiele weergave van de website wel beschikbaar, maar de website is niet optimaal en specifiek aangepast voor de weergave op een telefoon. Zo kunnen er afbeeldingen zijn die veel te groot worden ingeladen, tekst die te klein wordt weergegeven en hierdoor is vaak de laadtijd van een website op mobiel traag.

Mobiele weergave website

Vaak wordt er in een CMS (Content Management Systeem) wel de optie gegeven om de website voor mobiel weer te geven en aan te passen. Maar er wordt eigenlijk altijd wel uitgegaan van een website op desktop formaat. Zodra de website er goed uitziet op desktop, is de volgende stap om de website te bekijken op mobiel. Dit betekent niet dat je een telefoontje erbij moet pakken om te zien hoe deze de website toont, maar dit is een optie in het CMS. Zo kun je de content aanpassen aan het kleinere formaat van het scherm zodat deze daar ook goed zichtbaar is. Denk aan het aanpassen van de tekstgrootte, afbeeldingen kleiner maken of zelfs hele delen ‘verbergen’ op mobiel. Dit laatste maakt dat een website op mobiel trager wordt geladen: alle content wordt namelijk wel ingeladen, ook de verborgen content.

Wat is een responsive website

Als er wordt gesproken over een website op mobiel, komt de term ‘responsiveness’ vaak voorbij. Dit gaat kort gezegd over de mate waarop een website zich aanpast aan de grootte van het scherm waarop deze getoont wordt. Plaatjes die veel te groot zijn of tekst dat veel te klein en niet leesbaar is, maakt dat de website niet of nauwelijks bruikbaar is op een ander formaat scherm. Het automatisch aanpassen van die plaatjes en tekst aan het formaat scherm noem je responsive. Hier wordt dus uitgegaan van de desktop bij het ontwerp van een website. Het desktop first ontwerpen en de content vervolgens aanpassen op kleinere schermgrootten wordt graceful degradation genoemd. Een nadeel van een responsive website is dat de content eerst op de grootte van een desktop wordt ingeladen. Vervolgens wordt de website aangepast naar mobiel. Alle stukken content worden dus wel ingeladen, maar op een bepaalde schermgrootte niet of kleiner getoond. Dit maakt dat de laadtijd een stuk trager is dan wanneer er direct het juiste formaat content wordt ingeladen. En juist de laadtijd op mobiel is zo belangrijk. Een ander nadeel van het ontwerpen van desktop naar mobiel is het aanpassen van de hoeveelheid content naar een kleiner scherm. Het kan lastig zijn om de kern uit een bericht te halen en daarbij te bepalen wat er moet gebeuren met al het overige.

Een website ontwerpen met een mobile first ontwerp

Veel websites zijn nu al geoptimaliseerd voor mobiel en tonen een goede mobiele website. Omdat het aantal gebruikers steeds meer via de mobiel de website bezoekt, is er een nieuwe opvatting over het maken van een website: het mobile first ontwerpen. Dit houdt in dat je een website niet eerst op desktop ontwerpt, maar dat je begint bij een mobiel scherm. Daarbij moet je denken aan het inladen van kleinere afbeeldingen, waardoor de snelheid een stuk verbeterd ten opzichte van het responsive design. Naarmate de schermgrootte toeneemt, worden andere afbeeldingen ingeladen met een andere bestandsgrootte. Ook zal je, door de kleinere beschikbare ruimte, eerder tot de kern van het doel van de website komen. Welke CTA is belangrijk en wat is de kernboodschap van je website? Al het overbodige kan op mobiel worden weggelaten want dit zal ten koste gaan van de gebruiksvriendelijkheid van jouw website op mobiel. Op grotere schermen kan er vanuit de kern worden uitgebreid met meer content. Dit proces wordt progressive advancement genoemd: de content kan worden toegevoegd naarmate het scherm groter wordt. Hierdoor begin je bij de kern van de boodschap en zal je, naarmate de schermgrootte toeneemt, meer content toevoegen.

Betere vindbaarheid in Google

Veel van het werk om de gebruiksvriendelijkheid van een website te vergroten zal worden beloond. Google hecht enorm veel waarde aan een website die zo optimaal mogelijk werkt voor zo veel mogelijk mensen. Een website met een goede weergave op alle apparaten zal je dan ook zeker sneller terug zien in de zoekresultaten op Google. Wat je nog meer kunt doen voor het optimaliseren van een website voor Google, lees je in onze SEO checklist.

SEO Checklist
Kennisbank

True People Kennisbank

Ken je een begrip niet? Wij leggen het je uit!

CMS systeem

CMS systeem

Wat is een CMS systeem?

CMS is een afkorting voor Content Management System. Bijna elke website heeft een CMS systeem, hiermee kan je je website makkelijk en snel voorzien van content, zonder dat je de kennis nodig hebt van een programmeertaal. Zo kan je afbeeldingen toevoegen en veranderen, maar ook een blogbericht toevoegen aan je website.

Voorbeelden van een CMS systeem

Je hebt vast wel eens van één van deze 4 populaire CMS systemen gehoord: Umbraco, Joomla, Wordpress en Drupal. Elk CMS systeem heeft weer zijn eigen voordelen. Wij bouwen zelf websites in Umbraco. Met Umbraco is maatwerk mogelijk, waardoor je wel een extern bedrijf nodig hebt die de programmeertaal kan. Na het vormgeven van de website is het mogelijk om zelf content in te voeren in het CMS systeem.

CTA

CTA

Wat betekent CTA?

CTA staat voor Call To Action. In het Nederlands vertaald: Oproep tot actie.

Wanneer je een CTA toevoegt aan een webpagina, is dat de belangrijkste actie na het lezen van de pagina. Bedenk dus eerst wat je wilt bereiken met je website/pagina. Wat zijn je conversie doelen? Wil je dat bezoekers contact met je organisatie opnemen? Maak dan een CTA met een tekst dat ze contact kunnen opnemen. Plaats je dit in een button met een opvallende kleur, dan zal er ook sneller op geklikt worden.

Voorbeelden van belangrijke acties op een webpagina:

  • Contact opnemen
  • Downloaden van het e-book
  • Product in je winkelwagen stoppen
  • Invullen van een formulier
  • Video afspelen

Een CTA knop kan je meerdere keren terug laten komen op dezelfde pagina. Zorg er wel voor, dat het allemaal om dezelfde actie draait. Plaats bijvoorbeeld een CTA-button aan de bovenkant van de pagina, maar ook beneden.

SEO

SEO

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. SEO draait om het organisch vindbaar maken van je website in zoekmachines als Google. Google toont niet willekeurig een paar websites die bovenaan in de zoekresultaten komen te staan. Hier hangen veel factoren aan vast. Dit noemen we rankingsfactoren.

Waarom is SEO belangrijk?

SEO zorgt voor gratis organisch verkeer naar je website. SEO kan je zien als een reclamebord die voor je winkel staat in de winkelstraat. Het verleidt je bezoekers om binnen komen in de winkel. Hoe beter je SEO, hoe groter en opvallender je reclamebord. Meer mensen zullen hierdoor je winkel in gaan. In onze blog 'Waarom is SEO zo belangrijk' lees je hier nog meer over.

Hoger in Google met SEO

Wil je meer weten over hoe je hoger in de zoekresultaten komt te staan? In onze gratis SEO checklist staan veel tips om bovenaan in de Google te komen staan. Of download onze uitgebreide SEO handleiding.

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

Het geschikte internetbureau kiezen, zo doe je dat

Het selecteren van een internetbureau heeft veel invloed op het eindresultaat. Hoe maak je een goede keuze? Het is belangrijk dat je een internetbureau kiest dat past bij jouw bedrijf. Wij hebben een aantal punten opgesteld die jou helpen bij het kiezen van een geschikt internetbureau.

Lees meer

11 veelgemaakte SEO fouten

Er zijn veel blogs over wat we wel moeten doen om de SEO op websites te optimaliseren, maar wat moet je nou eigenlijk echt NIET doen? In deze blog benoemen we 11 veelgemaakte fouten wat betreft SEO, zodat je website hoger kan scoren in zoekmachines.

Lees meer
Bekijk alle blogs

Creëer digitale impact met onze maatwerk oplossingen.

Neem contact op