Om tot een effectieve online strategie te komen is het goed om eerst te weten waarom een online strategie zo belangrijk is. Wij geven je vier redenen:
Met een consistente doelstelling zorg je ervoor dat alle pijlen op hetzelfde doelwit is gericht. Zonder een duidelijke online strategie kan je een situatie krijgen waarbij verschillende managers of directeur zijn of haar eigen doelen en prioriteiten stelt. Dit kan er uiteindelijk voor zorgen dat iedereen door elkaar heen werkt zonder het te realiseren. Een online strategie is daarom van cruciaal belang voor iedere organisatie die online actief is.
Een online strategie zorgt voor meer focus op de marketing inspanningen en maakt duidelijk wat de tactische stappen zijn die er eventueel genomen moeten worden. De specifieke doelen zorgen ervoor dat je weet welke online platformen en kanalen je moet gebruiken en hoe je in contact kan komen met je online publiek.
Een duidelijk beeld van je online marketing budget en waar je het aan uitgeeft kan ervoor zorgen dat je beter kunt anticiperen op komende obstakels en kan er beter gepland worden. De meeste bedrijven die een duidelijk online marketing strategie hebben, hebben een veel betere ROI resultaat van de online investeringen dan bedrijven die geen duidelijk online marketing strategie hebben.
Tot slot word je door het opstellen van een online marketing strategie gedwongen tot het heel goed nadenken over je doelgroep. Als er meer kennis en begrip aanwezig is van je doelgroep en als je beter weet waar de doelgroep zich plaatsvind dan kun je je website berichten daar beter op aanpassen. Er kunnen sterke call-to-actions worden opgesteld en er kunnen betere keuzes worden gemaakt wat betreft de plaats waar de boodschap wordt overgebracht.
En dan nu de 7 stappen die je moet volgen:
Het is belangrijk om te kijken wat de identiteit van je bedrijf is en op welke manier de marketing je kan helpen bij je doelstellingen. Denk aan de bedrijfsmissie en visie. Als die aanwezig zijn is het belangrijk om te kijken hoe de online marketing hierop kan inspelen. Vraag jezelf af waarom online marketing bij jouw bedrijf past en wat je met de online marketing wil bereiken.
Bij deze stap wordt de exacte doelgroep geschetst en wordt het online gedrag en waar de doelgroep zich online bevind, inzichtelijk gemaakt. Dit doe je door informatie te verzamelen en een onderzoek te verrichten met bijvoorbeeld enquêtes en interviews of het gebruiken van online tools zoals Google Analytics. Bij deze stap is het aan te raden om persona’s op te stellen om een zo duidelijk mogelijk beeld te creëren.
De online marketing bestaat uit enorm veel concurrentie. Daarom is het belangrijk hoe jouw organisatie zich onderscheid ten opzichte van de andere. Niet is het alleen belangrijk om te weten hoe jij jouw online marketing ingezet wordt maar ook hoe jouw concurrenten de online marketing gebruiken.
Het aanbod van online marketingprogramma’s is eindeloos veel. De voorafgaande stappen hebben invloed op welke kanalen je het beste kan kiezen.
Je hebt nu bepaald welke kanalen je wil inzetten. In deze stap stel je concrete doelen op voor jezelf. Met de voorgaande stappen heb je genoeg informatie verschaft om te weten wat je wil bereiken met je online marketing. Stel dan nu je doelstellingen per kanaal op.
Een website briefing schrijven is even wat werk maar zo krijg je een heel duidelijk beeld van bijvoorbeeld ‘het probleem’, middelen, kanalen, budget, planning en doelgroep. Zie onze andere blog ‘hoe schrijf je in 11 stappen een complete website briefing’. De betrokken teams werken efficiënter samen als de te gebeuren activiteiten goed worden omschreven.
Je hebt nu genoeg gegevens om te analyseren en rapporteren. Kijk of het kanaal goed heeft gefunctioneerd, bekijk of het budget anders besteed moet worden, et cetera.
Wij werken aan een online strategie die aansluit bij jouw wensen en die van de doelgroep. Bekijk onze dienst om meer te lezen over hoe wij samen bij een online strategie komen die bijdraagt aan online succes of neem direct contact op!
Een contactpagina kan niet ontbreken bij een website. Het laat zien dat het bedrijf echt is en bereikbaar is. Bezoekers die bij jou op de contactpagina belanden komen daar omdat ze met je in contact willen komen, extra informatie willen of een vraag willen stellen. Benut jij wel alle kansen van de contactpagina? Deze tips helpen je om de contactpagina zo effectief mogelijk in te zetten!
Een goede website briefing is cruciaal voor het creëren van een succesvolle website die voldoet aan je doelstellingen, aantrekkelijk is voor je doelgroep en een positieve gebruikerservaring biedt. Lees hier hoe je een complete website briefing schrijft en download onze checklist als hulpmiddel (+ tips).
Vaak bestaat een bedankpagina uit ‘bedankt voor je bestelling’ of ‘bedankt voor het invullen’. Het is erg standaard, omdat veel bedrijven het zien als het einde van een proces. Je moet de bedankpagina juist niet onderschatten. Met de bedankpagina breng je namelijk bezoekers verder in je verkooptrechter. Met deze tips kan je het meeste uit de bedankpagina halen!
Wist je dat de over ons pagina behoort tot één van de vier belangrijkste pagina’s van een website en dat het niet echt over jou moet gaan, maar over hoe jouw bedrijf de wensen en behoeftes van de klant kan vervullen. Lees verder en kom erachter hoe jij de over ons pagina succesvol kan maken!
Jouw website is tegenwoordig het visitekaartje van je bedrijf. De website is niet alleen een informatiebron, maar het dient ook voor een afspiegeling van wie je als bedrijf bent en wat je wil uitstralen. Je wil dat je als bedrijf geloofwaardig over komt, je wil nieuwe mensen bereiken en je wil omzet maken. Weet je niet zeker of dit wel lukt met je huidige website? Wij geven je 7 signalen dat het tijd wordt voor een nieuwe website.