In Universal Analytics stonden vooral de bounce rate, sessies, paginaweergaven en tijd op de website centraal om het gebruikersgedrag te analyseren. In Google Analytics 4 is het gedrag van gebruikers gebaseerd op events zoals scrollen, clicks en andere vormen van user engagement. Het gaat er namelijk uiteindelijk om wat de gebruikers doen op je website of app. Denk bijvoorbeeld aan de bounce rate van je website, dit is het percentage gebruikers dat op je website land en vervolgens weer vertrekt zonder een tweede pagina te bekijken. Als een gebruiker binnenkomt op je website, op de bel-knop drukt en daarna de website direct verlaat zal dit in de Universal Analytics leiden tot een hogere bounce rate (wat als slecht wordt ervaren). In Google Analytics 4 leidt dit juist tot een hogere engagement.
In GA4 draait het dus meer om 'Engaged Sessions' in plaats van de bounce rate. Om te voldoen aan zo’n sessie, moeten gebruikers aan minimaal één van de volgende volwaarden voldoen:
GA4 maakt veel meer gebruik van events en parameters om het gebruikersgedrag in kaart te brengen, deze zeggen namelijk veel meer over wat een gebruiker doet op een pagina. Daarom kan je met GA4 direct interacties meten zonder extra benodigde code of GTM tags.
Standaard gebeurtenissen in Google Analytics 4:
Pageview: paginaweergaven. In Universal Analytics was dit gewoon een gegeven, nu is dit dus een gebeurtenis geworden.
User engagement: de betrokkenheid van gebruikers tijdens een sessie.
Session start: wanneer de gebruiker op de website is binnengekomen. Vergelijkbaar met de instappagina.
First visit: het eerste bezoek.
Scroll: in Universal Analytics moest je de scroll depth zelf doormeten via bijvoorbeeld Google Tag Manager. De standaard implementatie was dan 10, 25, 50, 75 of 100 procent. Scroll wordt nu al standaard doorgemeten en wanneer er scroll staat zonder een toelichting is dat 90% of meer. Dus een gebruiker die minstens tot 90% van een pagina heeft gescrold krijgt eigenlijk een vinkje bij de scroll gebeurtenis in Google Analytics 4.
Click: gebruikers die geklikt hebben op een url op de website en naar een externe pagina gaan.
Search results: interne zoekopdrachten op de website, dus het gebruik van de interne zoekmachine.
Rapporten binnen Google Analytics 4 zijn opnieuw geordend, zodat de volgorde beter overeenkomt met de ‘Customer-Lifecycle’. De volgorde gaat nu van hoe gebruikers binnen komen op je website (acquisitie rapporten), hoe ze zich vervolgens gedragen (engagement rapporten) tot of ze daarna terugkeren (retentie rapporten).
Met de Analyse Hub is het mogelijk om zelf funnels, bezoekersstromen en andere inzichten op maat te maken. In Universal Analytics was de Analyse Hub alleen beschikbaar in Google Analytics 360, maar nu is dit voor iedereen gratis beschikbaar en verbeterd.
Met Google Analytics 4 is naast de data van de website ook de data van je app beschikbaar. Universal Analytics was veel meer gericht op desktop. GA4 begrijpt dan ook beter dat de gebruikers van je app en website met elkaar kunnen linken en worden ze niet meer als twee aparte gebruikers gezien.
In het nieuwe doelgroepenrapport kan je zelf doelgroepen aanmaken. Hoe die doelgroep er uitziet, wordt bepaald door de door jou aangegeven criteria waar de doelgroep aan moet voldoen. Na het aanmaken van de doelgroepen wordt er data verzameld en kunnen de doelgroepen onderling worden vergeleken om te zien waar de verschillen zitten. Denk bijvoorbeeld aan converteerde gebruikers versus niet-converteerde gebruikers, nieuwe gebruikers versus terugkerende gebruikers of mannen versus vrouwen.
Google Analytics 4 maakt gebruik van machine learning door voorspellingen te doen en inzicht te geven over het gedrag van de doelgroepen.
Machine learning wordt nu op twee manieren toegepast:
Google Analytics 4 geeft meldingen als er opvallende veranderingen zijn in de data waarop kan worden ingespeeld. Denk hierbij aan goed presterende producten of een plotselinge daling het aantal bezoekers.
Google Analytics 4 voorspelt welke doelgroepen waarschijnlijk meer bereid zijn om te converteren, zodat daar in Google Ads op gefocust kan worden. Dit maakt het targetten van relevante doelgroepen een stuk efficiënter en eenvoudiger
Als je nu een nieuwe Google Analytics property aanmaakt, krijg je automatisch de GA4 code. Als je al gebruikt maakt van Universal Analytics, adviseer ik om deze property wel te behouden. Je kan je historische data namelijk niet mee nemen naar GA4, omdat het een hele andere manier van meten is. Google Analytics 4 gaat dus niet verder in je huidige property, maar er wordt een extra property aangemaakt. Na de upgrade heb je beide versies van Google Analytics op je website en ze verzamelen beiden hun eigen data. Google Analytics 4 is nog in ontwikkeling en er ontbreken nog functies, maar toch kan je het beste nu al upgraden. Op deze manier heb je alvast historische data voor het moment dat je volledig kan overstappen.
Via onderstaande stappenplan kan je Universal Analytics en Google Analytics 4 naast elkaar inzetten:
Ga naar Google Analytics en selecteer de website waar je GA4 wil aanmaken. Klik links onderin op ‘Beheerder’ en vervolgens op ‘Upgraden naar GA4’.
Klik onder ‘Ik moet een nieuwe Google Analytics 4 - property maken’ op ‘Aan de slag’. Vervolgens krijg je een pop-u te zien en kies je voor ‘Property maken’.
De volgende stap is het plaatsen van de nieuwe trackingcode. Open hiervoor de Installatie-assistent en ga naar ‘Taginstallatie’. Open de gegevensstream van je website.
Als je werkt met Google Tag Manager kopieer je de Metings-ID. Je kunt ook GA4 aanmaken zonder GTM, in dit geval gebruik je de trackingcode onder ‘Algemene sitetag (gtag.js)' en laat je deze op de website plaatsen door je webbouwer.
Open Google Tag Manager en maak een nieuwe tag aan met het type ‘Google Analytics: GA4-configuratie’. Vul hier de Metings-ID in en plaats de tag op alle pagina’s. Verander verder niks aan de oude tagm(Google Analytics - Universal Analytics). Op deze manier kan je GA4 en Universal Analytics beide gebruiken.
Met Google Tag Manager kan jij zelf als marketeer tags plaatsen in de broncode van je website, zonder dat er direct toegang tot deze code nodig is. Lees hier meer over GTM!
Google Analytics is gratis, eenvoudig te installeren, gebruiksvriendelijk en makkelijk te integreren met andere Google diensten. Toch kiezen sommige organisaties ervoor om Matomo te gebruiken. Lees hier meer over Matomo.
De uMarketingSuite is een makkelijk te gebruiken tool in het Umbraco CMS dat marketeers ondersteunt bij hun dagelijkse activiteiten. De tool bevat diverse functies die bijdragen aan het verhogen van conversie.
Behaal jij niet genoeg conversie met je website? In dit artikel lees je 29 tips die jou gaan helpen om de conversie te verhogen. Download onze gratis interactieve checklist om aan te vinken welke punten je hebt uitgevoerd!