+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Wat is een CRM systeem?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Het is een handige tool waarmee jouw organisatie de relatie en interactie met (potentiële) klanten kan managen. In het CRM systeem sla je al je klantgegevens op, houd je afspraken bij en bewaar je documenten. CRM systemen zijn speciaal ontworpen voor bedrijven die hun klantrelaties willen verbeteren of processen willen automatiseren. Zo kan je bijvoorbeeld de contactmomenten met een klant terugvinden, de orderstatus bekijken en eerdere bestellingen of opdrachten in zien.

De voordelen van een CRM systeem

Bespaart tijd en kosten

Een goed CRM systeem neemt je veel werk uit handen. Het helpt je namelijk bij het automatiseren van processen die jij of jouw collega’s normaal gesproken uitvoeren. Alle systemen die waardevolle klantendata genereren kun je koppelen aan je CRM systeem. Zo kun je bijvoorbeeld je e-mail en telefoon koppelen aan het systeem. Alle communicatie die je hebt gehad met een klant, kun je terugvinden in het CRM systeem. E-mails worden automatisch verstuurd en met één druk op de knop maak je een foutloze offerte of factuur.

Verbetert klantrelaties

Vooral voor organisaties met veel klanten, is het lastig om alle informatie rondom een klant zelf te onthouden. Een CRM systeem neemt de taak van je over de klanten te (leren) kennen. Ook kan een CRM systeem jou helpen herinneren aan gemaakte afspraken of laat je weten wanneer je een tijdje geen contact hebt gehad met een klant. Zo draagt een CRM systeem bij om de klantrelatie en klanttevredenheid te verbeteren.

Optimaliseert verkoop- en marketingprocessen

We weten nu dat alle relevante gegevens van je klanten staan opgeslagen in het CRM systeem. Dit zijn niet alleen contactgegevens. Ook gesprekken, eerdere aankopen, de voorkeuren van de klant en documenten staan in het systeem. Zo weet je precies wat de behoeften en het gedrag van je bestaande klanten zijn. Aan de hand van deze informatie kan je weer nieuwe klanten targeten, met hogere kans op succes.

Wanneer kies je voor een maatwerk CRM systeem?

De aflopen jaren is de markt in CRM systemen enorm toegenomen. Er komen alsmaar meer functies bij, waardoor er steeds meer mogelijk is met een CRM systeem. Er zijn veel aanbieders van standaard CRM systemen, daarnaast is het ook mogelijk om een CRM systeem op maat te maken.

Standaard CRM systemen kunnen prima werken voor veel organisaties. In het geval van specifieke bedrijfsprocessen kan het zijn dat een standaard CRM niet voor jou is weggelegd. Ondanks je al een CRM systeem hebt, kost het je nog onnodig veel tijd om bedrijfsprocessen uit te voeren. Met een maatwerk CRM pakket kan je écht het maximale uit jouw klantrelaties en bedrijfsprocessen halen.

Voorbeeld van een maatwerk CRM systeem

Flexius is een goed voorbeeld van een organisatie waarbij een standaard CRM systeem niet werkt. Flexius is namelijk een bedrijf dat haar klanten telefoonservice biedt. Zij nemen op afstand telefoontjes namens verschillende bedrijven aan. Ze nemen meer dan 1000 telefoontjes per dag op! Zij moeten aan het eind van de dag meer dan 125 bedrijven op de hoogte houden van de opgenomen berichten.

Flexius heeft ons ingeschakeld om een op maat gemaakte CRM-portal te ontwikkelen. Wij hebben eerst gekeken naar de dagelijkse werkzaamheden. Vrijwel meteen zagen we dat veel processen geautomatiseerd konden worden. In het nieuwe CRM systeem zijn alle notities per klant overzichtelijk weergegeven en worden telefoongesprekken gemakkelijk doorgeschakeld via de Cloudcentrale. Aan het eind van de dag wordt er automatisch een samenvatting gestuurd van alle ontvangen telefoontjes. Zo kan een CRM systeem een hoop tijd besparen!

Bekijk de case hieronder

Meer cases bekijken
1.000 Berichten per dag
Flexius
Meer cases bekijken

Blogs Wellicht vind je dit ook interessant

Bekijk alle blogs

Kenmerken van een sterk klantenportaal

Klantenportalen zijn onmisbaar om klantprocessen efficiënt te laten verlopen. Alle nodige documenten, processen en gegevens komen samen in één applicatie. Het is een handige tool die niet alleen fijn is voor jouw klant, maar ook voor de organisatie zelf. Lees in deze blog alle kenmerken van een sterk klantenportaal.

Lees meer

Wat is het verschil tussen een online applicatie en mobiele applicatie?

Een online applicatie en mobiele applicatie worden vaak gezien als hetzelfde, terwijl ze dat niet zijn. Wij leggen jou het verschil uit tussen deze twee applicaties, zodat jij weet wat de beste keuze voor jouw organisatie is.

Lees meer

CMS vergelijken; welk CMS past het beste bij jou?

De keuze voor een content management systeem (CMS) is niet een eenvoudig. Het heeft namelijk invloed op het design, functionaliteit, uitstraling en veiligheid van je website. Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, is overstappen niet eenvoudig. Ben jij benieuwd welk CMS het beste bij jou past? Wij vergelijken de vier populaire CMS'en met elkaar.

Lees meer
Bekijk alle blogs

Transformeer je klantrelaties met een geavanceerde CRM-oplossing die resultaten oplevert.

Neem contact op