Uit onderzoek blijkt dat bij 86% van de ondervraagden personalisatie impact heeft op hun beslissing (zetaglobal, 2020). Elke bezoeker van jouw website is uniek en heeft zijn eigen behoefte, vragen en problemen. Door de behoeftes en interesses van bezoekers af te stemmen, geeft personalisatie marketeers de handvatten om een echte connectie te maken met de doelgroep zodat ze uiteindelijk gaan converteren. Doe je dit niet dan is er een kans dat je leads verliest. Zo moet je elke bezoeker bij de hand nemen en leid je ze zo door hun Buyer Journey heen.
Een gepersonaliseerde website is dynamisch. Op basis van data, zoals bedrijfsgegevens en eerdere interacties, wordt de content realtime aangepast aan de context van de bezoeker. Op de website kan veel gepersonaliseerd worden, denk bijvoorbeeld aan foto’s, content en call-to-actions.
Je hebt twee verschillende soorten personalisatie: expliciete personalisatie en impliciete personalisatie.
Met expliciete personalisatie maak je gebruik van meetbare variabelen. Standaard heb je al toegang tot veel kenmerken van je bezoekers. Zoals de locatie van bezoekers, het tijdstip dat ze je website bezoeken, hoe ze op je website terecht zijn gekomen, welk apparaat ze gebruiken en of ze al eerder op je website zijn geweest. Deze informatie staat vast, want de bezoeker heeft deze informatie zelf gegeven.
Met impliciete personalisatie wil je gebruikers verder helpen, zonder dat ze daar specifiek om hebben gevraagd. Op basis van het gedrag van de bezoekers, zoals klikken en bezochte pagina's, wordt er een voorspelling gemaakt van wat bezoekers zoeken en wordt er geprobeerd matchende content te tonen.
Website personalisatie door dynamische content is een goede manier om relevante informatie te tonen aan bezoekers gebaseerd op hun interesses. Stel, jouw organisatie biedt diensten aan voor verschillende branches. Door content slim te personaliseren, krijgen bezoekers alleen blogs, video’s en klantcases te zien over een bepaalde branche. De content over andere branches is namelijk niet relevant voor deze bezoekers.
Door per branche relevante en interessante content aan te bieden, zal het bouncepercentage dalen en de tijd op de website stijgen. Waarom? Bezoekers kunnen beter vinden wat ze zoeken en klikken daarom sneller door naar andere blogs, pagina’s of call-to-actions. Daarnaast blijven bezoekers langer op je website, want ze krijgen eerder de bevestiging dat ze op juiste adres zijn. Dit is ook goed voor je SEO.
Personalisatie heeft een grote impact op het vertrouwen van bezoekers. Door persoonlijke content te creëren waarbij je als organisatie laat zien dat je de bezoeker echt wil helpen, voelen bezoekers zich gewaardeerd. Als bezoekers zich begrepen en gewaardeerd voelen, zijn de eerder bereid om over te gaan tot conversie.
Het bouwen van relaties is gebaseerd op vertrouwen. Het is erg belangrijk dat je laat zien dat je de bezoekers begrijpt, de situatie waar ze inzitten en hoe je ze kunt helpen. Een prettige ervaring wijst zich uit in een hoge klanttevredenheid, waardoor ze sneller terugkeren.
Met personalisatie leer je meer over het gedrag van je doelgroep. Daarmee heb je inzicht in hoe je ze kunt benaderen, bereiken en overtuigen.
Op basis van het gedrag van bezoekers op je website, is het mogelijk om te voorspellen in welke fase jouw potentiële klanten zich momenteel bevinden. Hierdoor kunnen ze worden verleid tot conversie door betere, relevantere content aan te bieden. uMarketingSuite zorgt ervoor dat de content daarvoor eenvoudig kan worden geoptimaliseerd. Met de uMarketingSuite kan je eenvoudig persona's aanmaken en beheren. Op basis van de verzamelde gegevens over jouw persona's, zal de uMarketingSuite bijhouden wat voor soort gedrag ze vertonen en proberen te bepalen of dit overeenkomt met één van je persona's. Met behulp van deze gegevens kan de pagina worden gepersonaliseerd.
De uMarketingSuite is een makkelijk te gebruiken tool in het Umbraco CMS dat marketeers ondersteunt bij hun dagelijkse activiteiten. De tool bevat diverse functies die bijdragen aan het verhogen van conversie.
Behaal jij niet genoeg conversie met je website? In dit artikel lees je 29 tips die jou gaan helpen om de conversie te verhogen. Download onze gratis interactieve checklist om aan te vinken welke punten je hebt uitgevoerd!
Bezoekers verwachten een zoekfunctie die snel met relevante resultaten komt, maar voldoet jouw interne zoekfunctie ook aan deze verwachtingen? Wij geven je vijf redenen om de zoekfunctie op je website te optimaliseren.
Wie is je doelgroep, wie zijn je concurrenten, wat zijn je doelstellingen en welke kanalen wil je inzetten om deze doelstellingen te behalen? Dit zijn de vragen die je jezelf moet stellen als het gaat om een online strategie. Een strategie zorgt ervoor dat er een plan is hoe er omgegaan moet worden met het digitale publiek en welke middelen en platformen nodig zijn om deze activiteiten te ondersteunen. Met deze 7 stappen zorg jij voor een effectieve online strategie!