Om een data analyse te kunnen maken, is het eerst belangrijk om te weten wat dit precies is. Op een website gebeuren bepaalde activiteiten. Deze activiteiten bestaan uit onder andere het bezoeken van de website, het bekijken van pagina’s en het klikken op buttons. Dat wordt allemaal gedaan door de website bezoekers. Deze activiteiten bij elkaar zijn de data. Om conclusies te kunnen trekken vanuit deze data, is er onderzoek nodig: het analyseren van de data.
Een website is gebouwd met een bepaald doel, voor een bepaalde doelgroep. Om te kunnen begrijpen of de website dit doel nastreeft en waarom (niet), is het nodig om onderzoek te doen. De verschillende data die vanuit de website komt, is zeer waardevol voor het optimaliseren van de site en zo het vooropgestelde doel te behalen. Het hebben van een goede website vraagt immers om continue aanpassingen. Het best is om deze aanpassingen te baseren op uitvoerig onderzoek. Zo kan je jouw website zo goed mogelijk optimaliseren voor jouw doel en doelgroep.
Het analyseren van data begint bij het verzamelen van data. Dit kan met behulp van verschillende tools. Er zijn zowel gratis als betaalde tools beschikbaar. Deze tools verzamelen de data vanuit jouw website en hiermee kan je inzicht krijgen in de activiteiten op de site. Hieronder vind je een overzicht van de data tools die wij veel gebruiken:
Voordat je begint met het analyseren is het belangrijk om een aantal dingen in kaart te brengen, zoals het doel, de doelgroep en de verwachte resultaten.
Wat is het doel van de website?
Bij het maken van de website is er een bepaald doel gesteld. Waarom is deze website gemaakt? Wat wilde je bereiken? Wellicht zijn er zelfs subdoelen opgesteld om dit hoofddoel te bereiken. Deze doelen zijn goed om te gebruiken als leidraad bij de analyse. Het geeft je een richting in waar je moet zoeken.
Wie is de doelgroep?
Ook is er een doelgroep waarvoor de site is gemaakt. Om de juiste doelen te bereiken, moet de juiste doelgroep jouw website bezoeken. De website moet deze doelgroep dus aantrekken.
Wat zijn de verwachte resultaten?
Aan de hand van de (sub)doelen en doelgroep kan je een aantal verwachte resultaten formuleren. Komen de juiste bezoekers op de site en doen zij de dingen die je wilt dat ze doen?
Om een goede en gebruikersvriendelijke website te realiseren, is het van belang dat deze snel reageert. Bij het openen van een website mag dit niet langer duren dan een paar seconden. Een seconde te lang, en je bent de eerste bezoekers al kwijt. Een trage website kan leiden tot irritatie bij de bezoeker. En een geïrriteerde bezoeker betekent waarschijnlijk geen conversie. Daarnaast heeft de snelheid ook invloed op je ranking in Google.
Google Lighthouse geeft je inzicht in de snelheid van jouw website. Ook worden er suggesties gegeven voor welke pagina’s er extra aandacht nodig is voor het verbeteren van de snelheid. Lighthouse kan je via Chrome DevTools gebruiken. Rechtermuisklik op de pagina die je wilt analyseren en dan de optie inspecteren aanklikken om vervolgens lighthouse te kiezen in een van de tabjes. Dit is alleen beschikbaar in de Google browser Chrome. Een analyse van de pagina geeft direct de verbeterpunten aan.
Interessant is het om te weten hoeveel bezoekers er zijn over een bepaalde periode. Was er ergens een piek in aantallen? Kan je dat verklaren? Wellicht was er een bepaalde campagne actief of heb je op een andere manier meer bezoekers naar je website weten te trekken. Wie zijn deze bezoekers? Om je website aan te passen aan degenen die deze bezoeken, is het goed te weten via welk device de website wordt bezocht. De verdeling new- returning visitor (nieuwe of terugkerende bezoeker) kan ook veel bepalen voor de strategie van de website.
Hoe worden de bezoekers naar de website getrokken? Een belangrijk punt is om te achterhalen via welke weg de bezoekers op jouw site gekomen zijn. Dit kan zijn door organisch zoekverkeer, het naar voren komen in de resultaten van een zoekmachine. Ook kan dit via betaalde reclame zijn geweest, bijvoorbeeld een display advertentie op een andere site of een advertentie op Google. Daarnaast kan een bezoeker via social media, een link in een email (campagne) of een link op een andere site (referral) op jouw site terecht zijn gekomen. Als laatste zijn er ook nog bezoekers die direct op jouw website terecht zijn gekomen omdat zij bijvoorbeeld de url zelf ingetypt hebben. Bij deze laatste kan het voorkomen dat als je filtert op bezoekers die langer dan 5 seconden op de website zijn gebleven, er een heleboel direct verkeer afvalt. Dat kan te maken hebben met bots die jouw site crawlen. Dat zijn zoekmachine bots die jouw site bekijken om te indexeren. Deze bezoekers zijn dus niet relevant als je wilt bekijken of jouw site het doel behaald.
Om inzicht te krijgen in het type content wat het best aanslaat, is het goed om te weten welke pagina’s het best worden bekeken. Als je daar een patroon in kunt vinden, kan je daar je content strategie op aanpassen. Dan is het juist ook interessant te weten welke pagina’s het minst bekeken worden en waar bezoekers de site verlaten. Daarbij is ook de bounce rate, hoeveel % van de bezoekers komen binnen op een pagina en verlaten deze binnen een bepaalde (korte) tijd weer,
Een conversie is elke actie die een gebruiker op de website doet die bijdraagt aan de doelen van het bedrijf. Een veelvoorkomend voorbeeld van een conversie is het aankopen van iets in de webshop, het invullen van een contactformulier of het aanmelden voor de nieuwsbrief.
Om een conversie te meten met Google Analytics 4 moeten eerst de gebeurtenisacties worden ingesteld. Dit kan je doen door een tag te plaatsen bij een bepaalde gebeurtenis via Google Tag Manager. Vervolgens kan je deze gebeurtenisacties markeren als een conversie in Google Analytics 4.
Door gericht te zoeken naar antwoorden in de data, kom je dus al een heel stuk verder. De vragen die je van tevoren door middel van de doelen, doelgroep en verwachte resultaten aan jezelf hebt gesteld, kunnen worden beantwoord. Wellicht komen hier weer nieuwe vragen uit en kan je nog verder de data in duiken. Probeer dit wel weer gestructureerd te doen: wat zijn de vervolg vragen die bij je opkomen en hoe zou ik deze kunnen beantwoorden? Het is makkelijk om jezelf hierin te verliezen. Gebruik de conclusie van de analyse om de website aan te passen. Op welke punten kan de website worden verbeterd? Na deze aanpassingen is het interessant om het effect daarvan weer te meten. Zo blijf je continu bezig met het optimaliseren van jouw website.
Blijkt uit de data analyse dat je toe bent aan een hele nieuwe website of website optimalisatie? Dit kan bijvoorbeeld zijn door slechte resultaten die uit de data analyse komen. Wij helpen graag met een conversie gerichte website. Al onze websites zijn op maat gemaakt, schaalbaar, geschikt voor lange termijn, uniek en persoonlijk.
Google Analytics 4 is de opvolger van Universal Analytics (UA) en biedt veel nieuwe mogelijkheden. Het was sinds juli 2019 al te testen als Google Analytics App + Web en is nu de standaard geworden. Wat heb jij aan de nieuwste versie van Google Analytics?
Google Looker Studio is een gratis tool waarmee je gegevens kunt omzetten in informatieve, volledig aanpasbare rapporten. Het brengt data van verschillende bronnen bij elkaar in één dashboard. Met deze 7 stappen kan je een rapportage maken in Google Looker Studio.
SEO is een belangrijk onderdeel als je meer bezoekers naar je website wilt trekken. Want stel je voor, je hebt veel geld uitgegeven om een mooie website te bouwen, maar je krijgt minder bezoekers dan je eigenlijk zou willen. Dit komt waarschijnlijk doordat jouw website niet hoog genoeg in Google staat. In dit blogbericht lees je waarom SEO zo belangrijk is!
De uMarketingSuite is een makkelijk te gebruiken tool in het Umbraco CMS dat marketeers ondersteunt bij hun dagelijkse activiteiten. De tool bevat diverse functies die bijdragen aan het verhogen van conversie.
Behaal jij niet genoeg conversie met je website? In dit artikel lees je 29 tips die jou gaan helpen om de conversie te verhogen. Download onze gratis interactieve checklist om aan te vinken welke punten je hebt uitgevoerd!
Personalisatie is klantgerichte marketing die op het juiste moment op de juiste plaats de juiste informatie aan de juiste persoon biedt. Met website personalisatie kan je als marketeer content veel dichter bij de wensen en behoeften van bezoekers brengen. Door relevante en persoonlijke content bouw je een band op met je doelgroep, zodat ze uiteindelijk gaan converteren.
Wil jij meer bezoekers op je website? Bekijk dan deze 19 tips waarmee je snel traffic naar je website trekt. Gebruik deze handige tips om het beste resultaat te behalen. De tips zijn direct toepasbaar.
Een website die goed vindbaar is via zoekmachines zorgt ervoor dat er veel meer bezoekers naar je website komen. Maar hoe zorg je ervoor dat je website goed zichtbaar is in zoekmachines? Wij leggen je uit wat een zoekwoordenonderzoek is, waarom dit zo belangrijk is en hoe je een zoekwoordenonderzoek uitvoert.
Er zijn veel blogs over wat we wel moeten doen om de SEO op websites te optimaliseren, maar wat moet je nou eigenlijk echt NIET doen? In deze blog benoemen we 11 veelgemaakte fouten wat betreft SEO, zodat je website hoger kan scoren in zoekmachines.
Het optimaliseren van de laadtijd van je website is essentieel voor zowel de ranking in zoekmachines als de klantreis van je website bezoekers. Een trage website zorgt voor minder bezoekers, meer afhakers en minder conversie. Wij geven je 7 tips om de snelheid van je website te verbeteren.