‘‘Hey Google, wat is het beste internetbureau in Amersfoort?’’ Tegenwoordig hebben veel mensen een smart speaker in hun huis staan en het gebruik van voice search blijft groeien! Met voice search roep je het activeringswoord zoals ‘’Hey, Google’’ of ‘’Alexa’’ en vervolgens stel je de vraag. Op je mobiel of desktop zou je zelf op een link kunnen klikken uit de zoekresultaten. Met voice search werkt dit net iets anders. De smart speaker noemt het beste antwoord op of verwijst naar de top 3 van de lokale resultaten. Bovenin de zoekresultaten staan, wordt dus belangrijker dan ooit!
Onze tips
Google wilt kwalitatief goede content bieden voor haar gebruikers. E-A-T houd in dat er niet alleen gekeken wordt naar de standaard rankingsfactoren, zoals de snelheid van je website en de hoeveelheid woorden op een blog. Met E-A-T is vooral de inhoud van de website belangrijk, want Google wilt geen websites met onjuiste informatie tonen in de zoekresultaten. Google wilt betrouwbare websites tonen met een hoog kennisniveau op het vakgebied. EAT staat voor Expert, Authority en Trust.
Zo pas je EAT toe op je website
TikTok is helemaal in, zelfs Instagram wilt nu de focus gaan leggen op (korte) video’s. Google kan hierin niet achterblijven en hecht daarom ook meer waarde aan een pagina wanneer er video’s verwerkt zijn in je website.
Maar ook pagina’s met veel (waardevolle) geschreven content staan hoog in de zoekresultaten. Als je kijkt naar de top 10 zoekresultaten, bevatten al deze pagina’s veel tekst. Hoe meer content, hoe langer een bezoeker op je pagina blijft en hoe langer de sessieduur. En dit heeft weer allemaal invloed op je rankingscore. Wissel de content af met tekst, plaatjes, video’s of grafieken om het prettig leesbaar te maken.
Ondank dat Google meer content wilt zien, mag je website absoluut niet traag zijn. Een snelle laadtijd van je website is al jaren een belangrijke factor, maar is nu nóg belangrijker geworden. De opkomst van 5G is er niet voor niks, we willen sneller kunnen internetten. Een vertraging van 4 seconden is voor een hoop mensen al genoeg reden om je website te verlaten. Voorkom een trage website met onze blog ‘7 tips om de snelheid van je website te verbeteren’.
Zie je ergens een mooie broek, maar weet je het merk niet? Maar er een foto van en upload het in bijvoorbeeld Google Lens. Google Lens laat jou verschillende artikelen zien die er op lijken. Dit is allemaal mogelijk door Artificial Intelligence. Google Lens is vooral interessant voor webshops.
Alle functionaliteiten van Google Lens
Je hebt het ongetwijfeld al gezien, er komen steeds meer featured snippets op Google. Google wilt haar gebruikers namelijk zo snel mogelijk van antwoord voorzien. Featured snippets maken het mogelijk om het antwoord te tonen, zonder dat ze eerst op een link moeten klikken. Het is mogelijk om een uitgebreider antwoord te zien door wél op de link te klikken.
Het antwoord op de vraag wordt bovenaan in de zoekresultatenpagina getoond. Zo’n featured snippet wordt daarom ook wel zoekpositie #0 genoemd. Hoewel er niet op de link hoeft worden geklikt om het antwoord te zien, verhoogt het wel het aantal bezoekers op je website. Google bepaald de antwoorden in een featured snippet door een geheim algoritme.
Het is zeker het proberen waard om in de featured snippets te staan met deze tips
Mobiel surfen blijft stijgen, elk jaar weer. We zijn al lang over een punt, dat meer dan de helft van alle zoekopdrachten worden uitgevoerd op een mobiel. Dus was je nog niet overtuigd om je website mobielvriendelijk te maken, dan hopen we dat je dat nu wel bent!
Mocht je website nog niet compatibel zijn op mobiel of desktop, dan loop je een (heel) groot aantal bezoekers mis. Grote kans dat jouw bezoekers je website gelijk weer verlaten, waardoor je een hogere bounce rate krijgt, dus lager in de zoekresultaten komt te staan.
Dat waren ze dan, de SEO trends van 2022! Kende jij ze allemaal al? Natuurlijk begint alles bij de basis. Als je de basis op orde hebt, dan kan je de nieuwste trends toepassen. Het kost veel tijd om je hierin te verdiepen, maar dit is het zeker waard! Besteed je dit liever uit? Wij kunnen je helpen om de organische vindbaarheid van je website te optimaliseren met een SEO plan!
Download de gratis SEO checklist! Dé handleiding om gegarandeerd hoger in Google te komen staan, inclusief complete uitleg in onze blog!
Er zijn veel blogs over wat we wel moeten doen om de SEO op websites te optimaliseren, maar wat moet je nou eigenlijk echt NIET doen? In deze blog benoemen we 11 veelgemaakte fouten wat betreft SEO, zodat je website hoger kan scoren in zoekmachines.
Een website die goed vindbaar is via zoekmachines zorgt ervoor dat er veel meer bezoekers naar je website komen. Maar hoe zorg je ervoor dat je website goed zichtbaar is in zoekmachines? Wij leggen je uit wat een zoekwoordenonderzoek is, waarom dit zo belangrijk is en hoe je een zoekwoordenonderzoek uitvoert.