+31 (0)33 247 1227

Zoeken

Verbeter de techniek van je website voor meer conversie

1. Maak je website toegankelijk voor elk device

De tijd waarin computers de enige manier waren om toegang te krijgen tot het internet is voorbij. Mobiele apparaten hebben een gigantische opmars gemaakt: van smartphones tot laptops en tablets. Hoe vaak bezoek jij zelf een website via je smartphone en hoe irritant is het als deze dan niet goed werkt? Grote kans dat je dan afhaakt en naar de concurrent gaat. Maak je website daarom responsive. Met een responsive website wordt de website automatisch aangepast aan het apparaat van bezoekers, waardoor alle content altijd goed leesbaar is.

2. Zorg dat je website een snelle laadtijd heeft

Een website waarin het een eeuwigheid duurt voordat alle content is geladen, zorgt voor frustratie. Bezoekers zijn ongeduldig en klikken dan snel weg. Dat is natuurlijk precies wat je wilt voorkomen; bezoekers die jouw website uitzoeken en erop klikken, maar dat ze na de klik toch afhaken door belemmeringen op je website. Hoe sneller jouw website, hoe beter het is. De aanbeveling van Google is 1 seconde. Na deze seconde verliezen gebruikers hun interesse en zijn ze eerder geneigd de pagina te verlaten.

3. Zorg dat je website een professionele uitstraling en design heeft

Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken, dus die moet meteen goed zijn. Het uiterlijk van een website is voor veel mensen reden om binnen een paar seconden te besluiten om te blijven of weer weg te gaan. Hoe gelukkig word je zelf bij het openen van je website? Wanneer je zelf niet enthousiast bent, is de kans groot dat bezoekers ook teleurgesteld vertrekken naar je concurrenten.

Verhoog conversie door in te spelen op de behoefte van je doelgroep

4. Ken je doelgroep

Wie zijn ze? Wat komen ze doen op je website? Wat is hun behoefte? Hoe beter je de doelgroep kent, hoe beter je kan inspelen op hun verwachtingen. Om je doelgroep goed in kaart te brengen, kan je het beste werken met persona's. Een persona is een compleet profiel van een gebruiker van jouw product of dienst. De persona wordt levendig omschreven met een naam en een persoonlijke achtergrond. Daarnaast wordt het gedrag, de doelen, de behoeften, de problemen en de frustraties van de persoon in kaart gebracht. Op deze manier bereik je de personen die het meeste aan jouw dienst/product hebben.

5. Kijk door de ogen van je doelgroep

Je voert business voor je doelgroep, verplaats je daarom in de huid van je doelgroep. Misschien ben jij als ondernemer tevreden over een pagina, maar is het voor (onwetende) bezoekers niet duidelijk wat je voor hen oplost. Dit is vanuit hun ogen een reden om af te haken. Breng daarom duidelijk in kaart wat de aanleiding/ het probleem van je doelgroep is. Wanneer je dat in kaart hebt gebracht, kijk je hoe jij dit probleem voor de doelgroep kan oplossen. Gebruik deze beschrijvingen als basis van je uitingen.

6. Vertel de meerwaarde van je product of dienst

De meeste beslissingen worden genomen op basis van emoties en daarna gerechtvaardigd met logica. Beschrijf daarom eerst de voordelen van je product of dienst, in plaats van het benoemen van kenmerken. Als je de content op de meerwaarde van je product of dienst insteekt, zul je merken dat je sneller converteert. Bezoekers hebben dan namelijk het gevoel dat hun probleem echt wordt opgelost.

Optimaliseer de afbeeldingen op je website om de conversie te verhogen

9. Gebruik een header met één afbeelding in plaats van een slider met meerdere afbeeldingen.

Een slider geeft je de mogelijkheid om meer content te promoten zonder dat het meer ruimte op je pagina inneemt. Toch wijzen de cijfers uit dat sliders niet effectief zijn. Geen enkele bezoeker neemt de tijd om alle beelden uit de slider banner te bekijken. Het leidt ontzettend af en hindert de bezoeker in zijn taak: vinden waar hij/zij naar op zoek is. Dat wekt frustratie op.

10. Gebruik goede en scherpe foto's

Visuele beelden laten een grote indruk achter, maak daarom gebruik van afbeeldingen om de aandacht van bezoekers te trekken. Inzicht in de doelgroep speelt hier een rol. Onder andere het geslacht, de leeftijd, de interesses van je doelgroep bepalen de emotie van het beeld dat je kiest. De beeldkwaliteit speelt ook een belangrijke rol in het vormen van een indruk op de geest van de bezoekers. Kwalitatief mindere beelden staan gelijk aan een bedrijf dat niet professioneel is. Je kunt daarmee falen in de allereerste stap van het winnen van het vertrouwen van bezoekers.

11. Beperk het gebruik van stockfoto's

Stockfoto’s zijn rechtenvrije foto’s die je op verschillende websites kunt aanschaffen. Stockfoto’s kunnen snel onecht voelen of clichés bevestigen. Probeer daarom het gebruik van een stockfoto zoveel mogelijk te beperken. Zeker op de allerbelangrijkste pagina’s op je website. Daar laat je namelijk zien en voelen wie je bent als bedrijf. Met een stockfoto krijg je dat gevoel veel lastiger te pakken.

12. Wijs met foto's naar je call-to-actions

Door personages op foto's naar de meest belangrijke elementen op je pagina te laten kijken, zoals call-to-actions, zullen bezoekers sneller naar deze knoppen kijken en daardoor ook sneller op deze knoppen klikken. Bezoekers zijn door de kijk richting van personages eerder geneigd juist die richting op te kijken. Hetzelfde geld voor objecten. Draai een foto van een object altijd in de richting van belangrijke informatie.

Maximaliseer de conversie met een op maat gemaakte website.

Neem contact op

Verhoog de conversie met sterke call-to-actions

13. Beschrijf in de call-to-actions het resultaat van de actie

Het doel van de call-to-action is om bezoekers iets te laten doen. Je wil bezoekers aansporen en het gedrag beïnvloeden om tot een bepaalde actie over te gaan. "Klik hier" zegt bijvoorbeeld niets over wat je kunt verwachten en geeft ook geen gevoel van zekerheid. Je kan bezoekers activeren door werkwoorden te gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan inschrijven, aanvragen, downloaden, starten en doen. De woorden nodigen uit om tot een bepaalde actie over te gaan. Het schrijven vanuit de eerste persoon heeft ook een positieve invloed op het doorklikratio, "schrijf mij in" werk bijvoorbeeld beter dan "schrijf je in".

14. Plaats op elke pagina een call-to-action die direct zichtbaar is

Zorg dat de call-to-action bij het openen van een pagina direct zichtbaar is op het scherm, zonder dat bezoekers te hoeven te scrollen. Uit onderzoek blijkt dat de best bekeken zone net boven de vouwlijn ligt. Zet je call-to-action knop ook onderaan op je pagina. Bezoekers die het einde van je pagina halen, zijn heel geïnteresseerd in wat je te vertellen of te verkopen hebt. Het enige wat jij dus nog moet doen, is die bezoeker overhalen. Dit doe je door te eindigen met een opvallende call-to-action.

15. Gebruik een kleur die complementair (tegenovergesteld) is aan de huisstijl voor je call-to-actions

Call-to-actions (CTA) bestaan in alle kleuren en maten. Het moet bezoekers tot een bepaalde actie aanzetten, daarvoor moet het wel eerst opvallen. Een call-to-action die opgaat in het decor van je pagina, zorgt gegarandeerd voor minder kliks. Om te zorgen dat de call-to-action opvalt maar niet vloekt bij je huisstijl, kan je het beste een complementaire kleur kiezen. Een complementaire kleur is de kleur die aan de andere kant van het kleurenwiel te vinden is. Is je website paars, gebruik dan een gele call-to-action. Is je website blauw, gebruik dan een oranje call-to-action.

16. Verwijs alle call-to-actions op één pagina naar dezelfde actie

Iedere pagina heeft maar één primair doel en dus ook maar één primaire call-to-action. Verwijs alle call-to-actions op een pagina dan ook naar dezelfde actie. Wanneer je van mening bent dat het nuttig is om meerdere call-to-actions op een pagina te plaatsen, zorg er dan voor dat je een alternatieve call-to-action button gebruikt die afwijken van de primaire call-to-action. Zo maak je onderscheid tussen de primaire call-to-action en de secundaire call-to-action.

Zorg dat je website gebruiksvriendelijk is

17. Maak je content makkelijk scanbaar door korte alinea’s, tussenkoppen en opsommingen

Bezoekers lezen niet, maar scannen. Ze kijken vluchtig naar de opvallendste elementen op een webpagina om snel te vinden wat ze zoeken. Door een pagina scanbaar op te stellen, vinden bezoekers snel wat ze zoeken en onthouden ze de belangrijkste informatie. Vermijd dus lange alinea's zonder tussenkopjes en houd ook rekening met de kijkvolgorde van bezoekers. Bezoekers willen geen moeite moeten doen om zelf te ontdekken waar ze het vervolg op de vorige content kunnen vinden.

18. Zorg voor een logische navigatiestructuur

Bij een niet logische navigatiestructuur hebben bezoekers moeite om de content te vinden die ze zoeken en verlaten ze waarschijnlijk de website voordat ze hun doel hebben bereikt. Of het nu gaat om het informeren van bezoekers door middel van blog- en nieuwsartikelen of het verkopen van producten: je wil dat zoveel mogelijk bezoekers een doel voltooien. De navigatiestructuur is samen met je zoekbalk het belangrijkste onderdeel op je website om dit te bereiken. Een logisch en overzichtelijk menu zorgt ervoor dat je doelgroep snel de content vinden waar ze naar op zoek zijn en dat ze een goed beeld krijgen van wat er allemaal op je website te vinden is.

19. Gebruik niet meer dan 7 menu-items in je hoofdmenu

Bij voorkeur bestaat het menu uit maximaal 7 items, ons kortetermijngeheugen kan namelijk niet meer dan 7 items verwerken. Zo kan een bezoeker de structuur snel scannen en de belangrijkste items opnemen. Daarnaast dwing je jezelf op deze manier om je tot de meest relevante items te beperken. Door overweldigend veel keuze zullen bezoekers namelijk sneller afhaken. Je kunt een secundair menu maken als je toch meer items wil tonen.

20. Maak geen gebruik van uitklapmenu’s

Uitklapmenu’s, ook wel drop down menu's genoemd, worden door veel bezoekers als irritant ervaren omdat ze vaak niet goed werken op apparaten zonder muis. Je moet soms precies over het juiste stukje hoveren om het submenu uit te laten schuiven. Als je er ook maar iets naast zit, klapt alles weer in en kan je opnieuw beginnen. Heel frustrerend! Daarnaast is het bij een uitklapmenu ook heel gemakkelijk om veel menu-items toe te voegen. Dit kan verwarrend werken voor de bezoekers, omdat ze dan te veel keuze hebben. Je kan uitklapmenu’s beter vervangen door een categoriepagina.

21. Maak gebruik van een goedwerkende zoekfunctie

Zoeken op een website kan de klantervaring maken of juist breken. Bezoekers die de informatie waar ze naar op zoek zijn niet binnen een paar seconde kunnen vinden, verlaten je website ontevreden. Door een gebruiksvriendelijke zoekoplossing op je website aan te bieden, help je bezoekers zo snel mogelijk naar de informatie te brengen waar ze naar op zoek zijn. Bezoekers die de zoekfunctie gebruiken, hebben al de intentie om te converteren. Als je zoekfunctie dan niet goed werkt, haken ze af en verlies jij hele waardevolle bezoekers.

22. Zorg dat de doelgroep eenvoudig contact met je kan opnemen door middel van een contactformulier

Een contactformulier op je website plaatsen is een gebruiksvriendelijke manier om gegevens achter te laten, om contact op te nemen, om een afspraak in te plannen, om meer informatie op te vragen, om af te rekenen, et cetera. Door een contactformulier op je website te plaatsen, maak je het makkelijker voor bezoekers om contact met je op te nemen. Ze hoeven niet zelf een mail te sturen via een externe mailbox. Daarnaast staat een contactformulier professioneel.

23. Gebruik zo min mogelijk velden in het contactformulier

De meeste mensen hebben een hekel aan het invullen van lange contactformulieren en haken dan ook af bij het zien van een contactformulier met veel velden. Het meest effectieve contactformulier op je website heeft zo min mogelijk velden waar bezoekers alleen de echt broodnodige informatie hoeven in te vullen. Een veld met de naam, e-mail en bericht van de bezoeker is in veel gevallen al voldoende. Vraag geen telefoonnummer als het niet hoeft. Je telefoonnummer is namelijk iets persoonlijks en die informatie geef je niet zo gauw aan vreemden.

Richt pagina's slim in om de conversie te verhogen

24. Plaats klantcases op je website die vertellen over het doel en het resultaat van het project

In een klantcase vertelt een klant wat jullie samenwerking voor hen heeft opgeleverd. Zo maak je concreet welke successen bezoekers kunnen behalen met jouw product of dienst. Een case toont wat jij te bieden hebt, vanuit het oogpunt van iemand die in een vergelijkbare situatie zat als de bezoekers nu zitten. Bezoekers kunnen zich herkennen in het probleem waarvoor jij de oplossing biedt. Ze worden geraakt omdat ze dat succesverhaal ook willen.

25. Zet testimonials van klanten op je website

Testimonials zorgen voor bevestiging en vertrouwen. Door testimonials op je website te plaatsen, bewijs je dat er andere mensen zijn geweest die jouw product of dienst hebben aangeschaft en daar vervolgens tevreden mee waren. Zo'n positieve testimonial kan net dat laatste beetje overtuiging voor bezoekers zijn om de door jou gewenste actie uit te voeren. Daarnaast kan het ook extra informatie bevatten waar jij nog niet aan had gedacht.

26. Maak specifieke landingspagina's

Een landingspagina is een op zichzelf staande pagina die rechtstreeks in dienst staat van specifieke marketing- of advertentiecampagnes. Het is de pagina waar bezoekers op landen na het klikken op een specifieke advertentie of link. Ze zijn ontworpen met één doel, namelijk bezoekers overtuigen om actie te ondernemen. Een sterke landingspagina leidt tot een hoger engagement en betere interactie met bezoekers. In tegenstelling tot een standaard pagina, waar veel content, links en een uitgebreide navigatie aanwezig zijn, leidt een landingspagina bezoekers recht naar het einddoel.

27. Richt 404-pagina's slim in

Ten eerste moet je natuurlijk proberen te voorkomen dat bezoekers een 404-pagina te zien krijgen. Als een bezoeker toch op de één of andere manier op een 404-pagina uit komt, wees daar dan op voorbereid door de pagina slim in te delen. Voeg bijvoorbeeld een link toe naar een andere pagina, zodat de bezoeker niet afhaakt en weer zo makkelijk mogelijk terug kan komen binnen het conversieproces.

Meet de website prestaties & voer A/B testen uit

28. Meet je resultaten

Waar komen bezoekers vandaan? Welke pagina’s worden het meest bekeken? Waar haken bezoekers af? Als je de conversie op je website wilt verhogen, moet je weten waar je aandachtspunten moeten liggen. Door je websiteprestaties te meten kan je vaststellen wat goed werkt en wat niet, waardoor je haalbare verbeterpunten kan vaststellen. Google Analytics is de meest bekende tool om website resultaten te meten. Met deze tool kun je precies zien waar je bezoekers vandaan komen, hoe lang ze op een bepaalde pagina blijven, op welke pagina ze je website verlaten en waar ze op geklikt hebben.

29. Test wat het beste werkt

A/B testing wordt ingezet om conversie op je website te verbeteren. Bij een A/B-test wordt van een bestaande pagina van je website een nieuwe variant gemaakt. Bezoekers worden willekeurig maar evenwichtig verdeeld over het origineel (versie A) en de variant (versie B). De A- of B-versie waar bezoekers het beste op reageren, is de variant die het meeste conversie oplevert. Ook helpt het je met het opdoen van kennis over wat wel of niet werkt voor je bezoekers.

Hulp nodig met conversie optimalisatie?

Beschikt je huidige website niet over de functionaliteiten om de conversie op je website te verhogen? Dan is het tijd voor website optimalisatie of misschien wel een hele nieuwe website. Wij kunnen jou daar bij helpen! Bij True People richten we ons op het maken van converterende websites. Mochten jullie niet een hele nieuwe website willen, maar gewoon conversie optimalisatie uitbesteden? Neem contact met ons op, dan bespreken we samen de mogelijkheden. Ook voor een vrijblijvend adviesgesprek kan je bij ons terecht!

Neem contact op
Kennisbank

True People Kennisbank

Ken je een begrip niet? Wij leggen het je uit!

Conversie

Conversie

Wat is conversie?

Conversie betekent dat bezoekers op jouw website de actie ondernemen die jij wilt dat ze maken. Wanneer jij een website hebt, heb je dat vaak met een reden. Het kan zijn dat mensen via jouw webshop producten kopen, tickets voor een evenement of zich inschrijven voor een seminar. Dit zijn allemaal conversies die kunnen plaatsvinden op je website. Het is niet persé van belang dat een conversie direct geld oplevert. Als jij een actie voor ogen hebt zonder dat het je direct wat opbrengt, dan kan dit ook een conversie zijn. Bijvoorbeeld het inschrijven op de nieuwsbrief of het downloaden van een gratis e-book.

Wanneer een conversie direct omzet opbrengt, noem je dit een macro conversie. Als de conversie niet gelijk geld oplevert, dan noem je dit een micro conversie.

Persona's

Persona's

Wat zijn persona's?

Een persona is een fictief persoon, die voor marketing doeleinden wordt creëert. Door één of meerdere persona’s te omschrijven, verplaats je je in de ideale klant van je product of dienst. Aan de hand van deze persona’s kan je effectieve marketingstrategie opstellen.

Waaruit bestaat een persona?

Een persona geef je een echte naam met een bijpassende foto en wordt heel specifiek omschreven. Zijn of haar persoonlijke en zakelijke achtergrond, demografische gegevens, doelen en frustraties zijn allemaal onderdelen waaruit een persona bestaat. Zo breng je de persona ‘echt’ tot leven en kan je de klant beter begrijpen.

Hoe maak je een persona?

Een persona zuig je niet uit je duim, maar maak je aan de hand van een onderzoek. Hiervoor kan je online deskresearch doen en fieldresearch bij bestaande klanten. Aan de hand hiervan analyseer je de gegevens en kan je een persona creëren.

Je kan ervoor kiezen om persona's zelf te maken of je kan het uitbesteden. Doe met ons een persona sessie!

Doelgroep

Doelgroep

Wat is een doelgroep?

Elk bedrijf richt zich op een bepaalde groep mensen om hun producten of diensten te verkopen. Deze groep mensen noem je een doelgroep. Door je te focussen op een kleine groep mensen, wordt de kans op conversie hoger.

Een doelgroep wordt vaak gekozen op basis van bestaande data. Soms ligt de doelgroep die aangesproken moet worden voor de hand, maar het kan nooit kwaad om nog wat extra onderzoek te doen. Verdiep je in de doelgroep, om tot een effectief concept te komen voor de branding of een website. Het maken van persona’s is hier een goed voorbeeld van. Tijdens het maken van persona’s kruip je nog dieper in de vel van je doelgroep en kan je doeltreffend te werk gaan.

CTA

CTA

Wat betekent CTA?

CTA staat voor Call To Action. In het Nederlands vertaald: Oproep tot actie.

Wanneer je een CTA toevoegt aan een webpagina, is dat de belangrijkste actie na het lezen van de pagina. Bedenk dus eerst wat je wilt bereiken met je website/pagina. Wat zijn je conversie doelen? Wil je dat bezoekers contact met je organisatie opnemen? Maak dan een CTA met een tekst dat ze contact kunnen opnemen. Plaats je dit in een button met een opvallende kleur, dan zal er ook sneller op geklikt worden.

Voorbeelden van belangrijke acties op een webpagina:

  • Contact opnemen
  • Downloaden van het e-book
  • Product in je winkelwagen stoppen
  • Invullen van een formulier
  • Video afspelen

Een CTA knop kan je meerdere keren terug laten komen op dezelfde pagina. Zorg er wel voor, dat het allemaal om dezelfde actie draait. Plaats bijvoorbeeld een CTA-button aan de bovenkant van de pagina, maar ook beneden.

Landingspagina

Landingspagina

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina maak je met een doel, conversie genereren. Een landingspagina maak je vaak speciaal om gevonden te worden op Google of wanneer je gaat adverteren. De landingspagina is dan de eerste pagina die de bezoeker te zien krijgt, dus het moet overtuigen om je bezoeker over te laten gaan tot jouw conversie doel.

Ben je benieuwd hoe je een landingspagina maakt? Lees dan onze blog ‘Zo maak je een succesvolle landingspagina’.

404 pagina

404 pagina

Wat is een 404 pagina?

Een 404 pagina is een pagina die tevoorschijn komt, wanneer de URL in de adresbalk niet (meer) bestaat. Een bezoeker kan deze pagina te zien krijgen wanneer hij of zij op een link heeft geklikt of zelf een verkeerde URL heeft ingevoerd.

Linkjes naar 404 pagina’s in je website wil je het liefst zo snel mogelijk verwijderen of redirecten (301 redirect). Veel gelinkte 404 pagina’s op je website zijn niet goed voor je positie in Google. Ook is het niet goed voor de gebruiksvriendelijkheid, de bezoeker moet namelijk extra moeite doen. Wanneer een bezoeker op een 404 pagina terecht komt, heb je kans dat hij of zij de website direct weer verlaat.

Hoe vind je 404 pagina’s?

Met Google Search Console kan je gemakkelijk 404 links opsporen. Kijk even onder het kopje Index > dekking, hier zie je een overzicht van URL’s die een 404-foutmelding geven.

A/B test

A/B test

Wat is een A/B test?

A/B testen is een vorm van splittesten. Met A/B testen kun je 2 versies van bijvoorbeeld een landingspagina maken en tonen aan je bezoekers. Met A/B testen staan beide pagina’s tegelijk online, de helft krijgt pagina A te zien en de andere helft pagina B.

Bij beide pagina’s kan je dan de conversieratio meten, waardoor je weet welke pagina meer conversie genereert.

Meten is weten. Als je een advertentie online plaatst, wil je hier zoveel mogelijk mee bereiken. Met A/B testen kun je het meeste uit je advertentie halen. Hierbij kunnen zelfs de kleinste details een groot verschil maken! Met Google Optimize kun je eenvoudig A/B testen uitvoeren.

Blogs Dit vind je wellicht ook interessant

Bekijk alle blogs

Verhoog conversie met uMarketingSuite

De uMarketingSuite is een makkelijk te gebruiken tool in het Umbraco CMS dat marketeers ondersteunt bij hun dagelijkse activiteiten. De tool bevat diverse functies die bijdragen aan het verhogen van conversie.

Lees meer

Conversie verhogen met website personalisatie

Personalisatie is klantgerichte marketing die op het juiste moment op de juiste plaats de juiste informatie aan de juiste persoon biedt. Met website personalisatie kan je als marketeer content veel dichter bij de wensen en behoeften van bezoekers brengen. Door relevante en persoonlijke content bouw je een band op met je doelgroep, zodat ze uiteindelijk gaan converteren.

Lees meer

Hoe maak je een goede over ons pagina?

Wist je dat de over ons pagina behoort tot één van de vier belangrijkste pagina’s van een website en dat het niet echt over jou moet gaan, maar over hoe jouw bedrijf de wensen en behoeftes van de klant kan vervullen. Lees verder en kom erachter hoe jij de over ons pagina succesvol kan maken!

Lees meer

In 7 stappen naar een effectieve online strategie

Wie is je doelgroep, wie zijn je concurrenten, wat zijn je doelstellingen en welke kanalen wil je inzetten om deze doelstellingen te behalen? Dit zijn de vragen die je jezelf moet stellen als het gaat om een online strategie. Een strategie zorgt ervoor dat er een plan is hoe er omgegaan moet worden met het digitale publiek en welke middelen en platformen nodig zijn om deze activiteiten te ondersteunen. Met deze 7 stappen zorg jij voor een effectieve online strategie!

Lees meer
Bekijk alle blogs

Creëer digitale impact met onze maatwerk oplossingen.

Neem contact op